onsdag 20 mars 2013

Att synliggöra lärandet


Det är inte alltid lätt att veta vad man lärt sig eller ens vad man har gjort under dagen. Alla föräldrar frågar väl sina barn då och då: Vad har ni gjort i skolan idag? Svaret blir då ofta: Jag vet inte. Inget speciellt. Jag kommer inte ihåg. Då kan man ju lätt tänka som förälder: Va, lär ni er inget i skolan? Ännu svårare är ju faktiskt att veta vad man har lärt sig. Kunskap smyger sig oftast på och pusselbit läggs till pusselbit och till slut kan man något som man inte kunde tidigare. Att hitta just det där ögonblicket då man lärde sig något nytt är inte självklart att man kommer ihåg, då det faktiskt smyger sig på. En kommentar som är härlig att höra som lärare är: Ja ha, då fattar jag!

Något som jag tycker är svårt är att tydliggöra för barnen vad de ska lära sig. Vi har ju läroplaner och kursplaner som vi måste luta oss emot och Lgr 11 är ingen liten bok och då heller lätt att förmedla till barnen eller er föräldrar. Ni får ju varje termin hem omdömen och kursplaner för det är vår skyldighet att informera er hur det går för era barn utifrån läroplanens mål. Jag har ändå känt att trots detta informationsflöde att barnen inte äger sin kunskap om vad de ska lära sig och vad de har lärt sig. Så nya tag och nya idéer måste testas. Imorse så använde vi kunskapsväggen för första gången och jag säger bara: WOW! Vilken febril aktivitet hos barnen. De granskade det centrala innehållet och funderade över vilka förmågor som de hade använt. Sedan redogjorde de för sina kamrater vad de hade valt ut och hur de hade arbetat med det under veckan. Jag känner att vi är på rätt väg för att barnen ska ta makten över sitt eget lärande!

Ha en trevlig helg!
Kamelfröken Lottis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar