måndag 20 maj 2013

4:orna bråkgenomgång 3 - decimalform

Den här veckan ska vi titta närmare på kopplingen mellan bråk och decimalform.

Addition av decimaltal



Subtraktion av decimaltal


Längd i decimalform


Volym och tal i decimalform

Benjamin bråk steg 5

Benjamin! Den här veckan kommer du bekanta dig med procent. Kolla in filmerna så går det lätt som en plätt!

tisdag 7 maj 2013

3:orna kort division med rest

Hejsan!
Nu ska ni få lära er hur man räknar kort division om det blir lite över. Det kallas för kort division med rest.

Benjamin bråk Steg 3

Hej Benjamin!
Nu är det dags att fortsätta på steg 3 och jag hoppas att dessa filmer kommer hjälpa dig på vägen.

4:orna Bråkgenomgång 1

Nu är det dags att sätta igång och arbeta med bråk och då menar jag inte bråk som slagsmål, utan bråk inom matematiken. Titta på filmerna här nedan så blir det bra hjälp när vi sedan ska arbeta vidare med bråk i skolan.

Filmer om buddhismen och hinduismen

Ni som arbetar med buddhismen får titta på denna film för att lära er mer om buddhismen. Ha era frågor vid sidan om er när ni tittar på filmen för att kunna se vad ni tar reda på. Skriv ner svaren i en tankekarta så att ni kan arbeta vidare i skolan.


Ni som arbetar med hinduismen får titta på filmen här nedan. Ha era frågor vid sidan om er när ni tittar på filmen för att kunna se vad ni tar reda på. Skriv ner svaren i en tankekarta så att ni kan arbeta vidare i skolan. Det har smugit sig in ett fel i filmen. Kan du hitta det?

måndag 29 april 2013

Benjamin Bråk Steg 2

Hej Benjamin!

Nu är det dags att arbeta vidare med bråk på Steg 2. Nu får du två filmer att titta på så att du kan arbeta vidare med:

Del av antal - andel


Hur många delar blir en hel?

tisdag 23 april 2013

3:or Multiplikation talsortsräkning

Titta på fimen fler gånger så att du blir riktigt säker på talsortsräkning.

4:orna Divsion med 10, 100 och 1000



Titta på filmen och räkna sedan uppgifterna i Eldorado som handlar om division med 10, 100 och 1000.

tisdag 16 april 2013

Division vecka 2

Den här veckan blir det ytterligare några filmer som berör division som du ska titta på om du går i 4:an.

Division med minnessiffra


Division med flera minnessiffror


Division över noll

Du kommer att få visa i skolan vad du lärt dig!   

Vikt

Kristina, Viktoria och Sara har i läxa till söndag att titta på följande film om vikt och lösa uppgifterna här nedan.


Fundera över om något var svårt över om det var något som var svårt. Titta på filmen flera gånger tills du förstår.
Hitta något hemma som du tror väger 1 gram, 1 hektogram och 1 kilogram.   

Benjamin - Första veckan med matematiska bråk

Inledning bråk



Hur många delar blir en hel?

Bokrecension / Bokredovisning inför världsbokdagen 23/4

Titta på den här filmen om hur man gör en bokrecension. Det finns många bra tips som man kan tänka på. Du ska själv inte lämna in en skriftlig recension, utan din recension ska vara muntlig.

Välj en bok du har läst under läsutmaningen som du vill berätta om.
Gör en recension, som du antingen spelar in hemma och mailar till mig eller som du tränar på hemma som vi filmar i skolan.
Tänk på:
Kroppen
Ögonkontakt
Rösten



Lycka till!

fredag 5 april 2013

Division

Nu är det dags för 4:orna att igen titta på några filmer som läxa.Dessa olika filmer handlar alla om division. Här nedan hittar du tre olika klipp skapade av olika lärare. Titta på filmerna och gör de uppgifter som ni har fått med er hem i läxmappen. Dessa uppgifter kommer vi att titta närmare på ihop på måndag 8 april.

Innehållsdivision och delningsdivision

Kort division

Kort division med rest

Tänk på att ni kan titta om och om igen tills ni verkligen har förstått!

Lycka till!

onsdag 20 mars 2013

Att synliggöra lärandet


Det är inte alltid lätt att veta vad man lärt sig eller ens vad man har gjort under dagen. Alla föräldrar frågar väl sina barn då och då: Vad har ni gjort i skolan idag? Svaret blir då ofta: Jag vet inte. Inget speciellt. Jag kommer inte ihåg. Då kan man ju lätt tänka som förälder: Va, lär ni er inget i skolan? Ännu svårare är ju faktiskt att veta vad man har lärt sig. Kunskap smyger sig oftast på och pusselbit läggs till pusselbit och till slut kan man något som man inte kunde tidigare. Att hitta just det där ögonblicket då man lärde sig något nytt är inte självklart att man kommer ihåg, då det faktiskt smyger sig på. En kommentar som är härlig att höra som lärare är: Ja ha, då fattar jag!

Något som jag tycker är svårt är att tydliggöra för barnen vad de ska lära sig. Vi har ju läroplaner och kursplaner som vi måste luta oss emot och Lgr 11 är ingen liten bok och då heller lätt att förmedla till barnen eller er föräldrar. Ni får ju varje termin hem omdömen och kursplaner för det är vår skyldighet att informera er hur det går för era barn utifrån läroplanens mål. Jag har ändå känt att trots detta informationsflöde att barnen inte äger sin kunskap om vad de ska lära sig och vad de har lärt sig. Så nya tag och nya idéer måste testas. Imorse så använde vi kunskapsväggen för första gången och jag säger bara: WOW! Vilken febril aktivitet hos barnen. De granskade det centrala innehållet och funderade över vilka förmågor som de hade använt. Sedan redogjorde de för sina kamrater vad de hade valt ut och hur de hade arbetat med det under veckan. Jag känner att vi är på rätt väg för att barnen ska ta makten över sitt eget lärande!

Ha en trevlig helg!
Kamelfröken Lottis

tisdag 19 mars 2013

Kunskapsväggen

Ni som har gått igenom Kamelernas klassrum har säkert märkt att något stort har hänt på väggen längst bak i klassrummet. Under ett par veckors tid har kunskapsväggen vuxit fram. Vad är det då?

Längst upp på väggen ser ni alla ämnen som vi har i skolan och under dem har jag försökt förkorta vad eleverna ska lära sig, alltså det som kallas för det centrala innehållet i Lgr 11 (läroplanen). Under ämnena finns basen som är de olika förmågorna eleverna ska utveckla. Dessa kallar vi för The big five, de fem stora förmågorna: kommunikativ förmåga, analysförmåga, metakognitiv förmåga, procedurförmåga och begreppslig förmåga. Varje förmåga har som symbol en av de stora fem från savannen i Afrika. Varje förmåga har jag brutit ner till mindre delar för att göra förmågorna tydliga för eleverna. Det är sedan dessa förmågor som eleverna bedöms i och senare får betyg i.

Dessutom så har jag skapat ett "Vi siktar mot stjärnorna" hörn i klassrummet. Där kommer jag att välja ut en förmåga som vi arbetar lite extra med under en period. Vi siktar givetvis på att bli stjärnor på denna förmåga och då måste man veta hur man kommer dit. Förmågan är nedbruten i delar så att barnen själva kan se om de nått stjärnorna ... men det är ju inte helt fel att nå trätopparna heller!

Tanken är att eleverna varje vecka ska få sätta ut sina två namnpilar. En av pilarna ska peka på något i det centrala innehållet som eleven har arbetat med under veckan och den andra pilen ska peka på en förmåga som de har tränat på under veckan.

En rumpnisse skulle naturligtvis frågat: "Våffö gö ni på detta viset?" Svaret är att jag vill att barnen ska bli bärare av sin egen kunskap. Jag vill att de ska veta vad de ska lära sig i skolan. Med detta hoppas jag att eleverna ökar sin motivation till att lära sig ytterligare. Visst är det härligt att nå stjärnorna?

Här nedan kan du kika lite på en Photostory hur fint vårt klassrum ser ut:


Ha det gott!

söndag 3 mars 2013

Skala


Här kommer den första filmen som 4:orna har som läxa. Den handlar om skala som vi kommer att arbeta med i skolan den närmaste veckan. Titta på filmen flera gånger tills du förstår.

Kamel fröken Lottis

lördag 2 mars 2013

Välkomna till Kamelernas oas!

Det här är en blogg för eleverna som går i klassen Kamelerna på Svenska skolan i Riyadh.

Grundtanken med bloggen är att eleverna ska få stöd i sin inlärning och att föräldrar kan få en bättre insyn i det pedagogiska arbetet. Här kommer jag att lägga ut filmer som berör det som vi arbetar med i skolan. Filmerna kommer att vara elevernas läxor och ni föräldrar är såklart välkomna att titta på filmerna tillsammans med era barn. Titta på filmerna om och om igen och återkoppla till mig med frågor på sådant som ni inte förstår. Många elever behöver säkert titta flera gånger för att förstå och det kan ni ju faktiskt göra nu! Fastnar ni med någon uppgift hemma så är det läge att kolla på filmen igen.

Jag insåg när jag satte igång med filmskapandet att det tar extremt mycket tid, så även om jag önskar att jag kunde skapa en film i veckan för alla årskurser i klassen, så kommer jag inte hinna det. Återkoppla gärna till mig hur ni tycker att detta fungerar. Både positiv och konstruktiv kritik är välkommen.

Håll till godo :)

Kamel fröken Lottis